pondělí, března 06, 2006

Hry - Spore + menší ůvodník

Na začátek - chci pochválit blogger.com, protože když jsem psal tohle veledílo, tak mi spadnul internet. Ja si toho nevšim, zmáčknu odeslat. Upozorní mě to (přímo blogger.com, ne nějaký okno exploreru), ale já přesto zmáčknu tlačítko Publish Post. Prázdná obrazovka, šok, Zpět, ZPĚT, ZPĚTZPĚTZPĚT aaargh, co jsem to proved, takový masterpiece je nenávratně zničen. :( Pokouším se zoufale připojit na internet, ale to nejde. Některé boje vyhrát nemůžeš, i vypnul jsem počítač a odebral jsem se v lůže své. Asi za půl hodiny jsem vstal, zkusmo zapnul počítač, Internet se mi podařilo připojit sice až na 3. pokus, ale podařilo, tak koukam na bloggera a ten článek tam je. Juhůůů neztratil jsem spoustu minut, ktere jsem nad tim stravil. Takze bloggere.com, máš to u mě. A vy ostatní si to aspoň přečtěte a komentujte - hraju si s nastaveníma, takže když něco nepojede, tak mi to nějak dejte vědět, třeba alespoň přes mail : {josef[dot]kotlaba[at]gmail[dot]com}



Abych zůstal věrný názvu blogu, měl bych tady konečně něco napsat o nějaké té hře. Takže dnes tu máme číslo jedna na mém osobním seznamu Top 5 her, které budou super, ale já je nikdy nerozběhám - Spore od Willa Wrighta a Maxisu.
Maxis je hodně stará firma, založena byla v roce 1987, a hned první hra, SimCity byl obrovský hit. Další hry firmy Maxis jsou SimCity 2000, Simcity 3000, SimCity 4, The Sims a The Sims 2 (podobnost není čistě náhodná)
Jak se zdá, simulace jsou specialitou Maxisu a jeho hlavního designéra, Willa Wrighta, protože oznámil a předvedl hru Spore, která má být simulaci všeho. Začnete v ní jako jednobuněčný organismus v oceánu, a postupně se vyvíjíte. Přidáváte si bičíky, buněčné stěny a já nevím co všechno ještě. Postupně byste měli přejít do mnohobuněčného, a pak makroskopického stádia. Na prezentačním videu předváděl Will Wright jakého si dvounohého ještěrovitého delfína s tím, že všechny modely, textury atd. jsou počítačově generované.
Tady si dovolím malou odbočku. Dosavadní praxe ve grafice počítačových her byla taková, že se všechno kreslilo ručně. Na počátku to byly několikapixelové sprity, ale dnes už to jsou vysoce komplexní modely, textury a leckdy je potřeba vymodelovat i celý kontinent (Gothic 3, Morrowind). To samozřejmě vyžaduje spoustu práce, a náklady na hru tak rostou do závratných výšin, stejně jako nároky na místo na harddisku. Spore využívá tzv. procedurální genezi (nekoukejte na mě tak, já si to nevymyslel) - veškerý obsah - modely, textury, mapy - se tvoří pomocí algoritmů podle zadaných parametrů na počítači, na kterém je hra spuštěna, až v okamžiku, kdy je potřeba. To sice zvýší nároky na výkon procesoru, ale zase drasticky sníží náklady na hru, a dovolí vytvářet všemožné kombinace, aniž by hráč musel umět vytvářet modely atd...
Právě toto je ohromnou výhodou Spore - když si tvoříte zvířátko, máte naprosto volnou ruku a můžete se vyřádit podle libosti. Chcete jakékoliv zvíře ze Země? Udělejte si ho. Chcete sedmonohou potvoru se dvěma hlavami? Není problém. Gumídky? V pohodě. Člověka? Pch, takovej nedostatek kreativity. Editor, který ukazoval Will Wright na prezentaci měl opravdu intuitivní ovládání - chcete přidat nohu? Fajn, vyberte ji v menu a prskněte ji tam. Právě tohle je asi největší lákadlo Spore.
Postupem času se vaše potvůrka může stát inteligentní, založit kmen (tady se to mění v SimCity, případně Civilizaci) a nakonec postavit jakési UFO a odletět ke hvězdám. A pozor, tady hra nekončí. Jakmile dosáhnete téhle úrovně, stanete se prakticky všemocným - UFO dokáže teraformovat planety, ničit planety (alá Hvězda Smrti) a poletovat po celé galaxii. A ano, vesmírný kulečník hrát půjde.
Jak to tak vypadá, Spore je velice ambiciózní projekt a jestli splní očekávání, tak se rozhodně zapíše do historie počítačových her.
Pro půlhodinové prezentační video klikněte sem.

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Žíjóóóóóóva to je teda fakt něco, přes net to by bylo žrádlo, že by to muselo bejt asi návykový.